---E-Laadschop - El-Rayo

update: 28 okt 2024
RC - Modelbouw
Trucks, Crawlers & Boats
EL RAYO
---------------------------
Ga naar de inhoud
WORKSHOP - E-Laadschop

De Amewi laadschop G485E is een elektrische laadschop. Hij heeft een redelijke prijs waardoor vele deze laadschop toepassen.
De laadschop weegt 4,5 kg. Het maximale tilgewicht is 3,5 kg. Hierdoor is hij voor diverse doeleinde inzetbaar.
Het enige nadeel is dat de armen te kort zijn om de Tamiya kieper oplegger te laden. Hiervoor dient een laadramp te worden gemaakt of je dient de armen te verlengen.
De armen verlengen is op het netwerk door diverse personen getoond. Maar wie geen draaibank en freesmachine heeft, is zich bewust van het probleem dat dit niet lukt zoals het wordt getoond.
Ik zal jullie laten zien dat je ook zonder de genoemde machines de armen kunt verlengen.
De benodigheden zijn:
- Accu boormachine;
- Handzaag junior;
- Diverse vijlen
Ik heb als eerste de uitvoering gemaakt van 1 mm dik kunststof welke ik op maat heb geknipt.
Deze heb ik aan de laadschop bevestigd om te kunnen bepalen hoelang de armen dienen te zijn voor het laden van een kieper.
De eerste indruk is 40 mm waardoor de onderkant van de laadschopbak op 24 cm komt.
Dit is voor de meeste kiepers voldoende.
Let hierbij op dat door het verlengen van de armen het te tillen gewicht naar beneden gaat.
Zodra ik de officiele versie gereed heb zal ik d.m.v. gewicht gaan bepalen wat het maximale til vermogen is.
Let ook op dat de motoren van de cilinders het zwaarder krijgen omdat de armen langer worden.
Na het vaststellen van de benodigde afmeting, ben ik begonnen met het op maat maken van de messing staven.
Onderstaand de foto's van het verwerken van het messing.
Zoals op de foto's zichtbaar zijn de verlengarmen gereed.
Nu nog de arm verlengen voor het omlaag en omhoog bewegen van de bak.
De moeren zijn gesoldeerd op een draadeind.
Alle materialen die ik gebruik zijn van messing waardoor ik, indien nodig, kan solderen.
Hierna is de laadschop met een kiephoogte van 24,5 cm gereed.
Copyright E! Rayo 1980 - 2024
Alle foto's zijn eigendom van E! Rayo
Terug naar de inhoud